Κατηγορίες ξενοδοχείων
Τα συστήματα κατάταξης ξενοδοχείων σε κατηγορίες προέκυψαν από την ανάγκη των ταξιδιωτών για αξιόπιστη πληροφόρηση, σχετικά με τις προσφερόμενες υπηρεσίες, εγκαταστάσεις και ανέσεις. H πιστοποίηση ενός ξενοδοχείου με έναν αριθμό αστέρων αποτελεί για τον επισκέπτη μια διαβεβαίωση ότι το ξενοδοχείο θα του παρέχει υπηρεσίες, σύμφωνες με τις προδιαγραφές της αντίστοιχης κατηγορίας.
Το πιο διαδεδομένο και διεθνώς αποδεκτό σύστημα κατηγοριοποίησης των ξενοδοχείων είναι το σύστημα ταξινόμησης με αστέρια από ένα (*) έως πέντε (*****)
Το σύστημα αυτό αν και σε πολλές χώρες προϋπήρχε καθιερώθηκε και επίσημα από τον οργανισμό HOTREC (Hotels, Restaurants & Cafés in Europe κάτω από την αιγίδα του οποίου βρίσκονται 39 ενώσεις από 24 ευρωπαϊκές χώρες) ο οποίος το 2007 συνέταξε European Hospitality Quality scheme (EHQ) που έχει διαπιστευτεί από τους υφιστάμενους εθνικούς φορείς ελέγχου για την αξιολόγηση των ξενοδοχείων κάθε ευρωπαϊκής χώρας
Υπό την αιγίδα της HOTREC, οι ξενοδοχειακές οργανώσεις της Αυστρίας, της Τσεχικής Δημοκρατίας, της Γερμανίας, της Ουγγαρίας, της Ολλανδίας, της Σουηδίας και της Ελβετίας δημιούργησαν την «European Hotelstars Union» τον Σεπτέμβριο του 2009.
Το σύστημα αυτό άρχισε να ισχύει στις χώρες αυτές τον Ιανουάριο του 2010, με εξαίρεση την Ουγγαρία, την Ελβετία και την Ολλανδία, οι οποίες είχαν επιλέξει μεταγενέστερες ημερομηνίες για την αλλαγή. Αργότερα περισσότερες χώρες έχουν προσχωρήσει στην HOTREC υιοθετώντας το σύστημα της «ένωσης hotelstars»: η Εσθονία (2011), η Λετονία (2011), η Λιθουανία (2011), το Λουξεμβούργο (2011), η Μάλτα (2012), το Βέλγιο (2013), η Δανία (2013) και η Ελλάδα (2013).
Το σύστημα «European Hotelstars Union» βασίζεται στο προγενέστερο γερμανικό σύστημα hotelstars που είχαν ευρέως επηρεάσει τις ταξινομήσεις των ξενοδοχείων στο κέντρο της Ευρώπης, με πέντε αστέρια και Superior σήμα extra σημαίας .
Αντί για ένα ελάχιστο μέγεθος του δωματίου και απαιτούμενες εγκαταστάσεις ντους (π.χ. μια μπανιέρα σε ένα ξενοδοχείο τεσσάρων αστέρων ), υπάρχει ένας κατάλογος κριτηρίων με 21 τίτλους που περιλαμβάνει 270 στοιχεία, τα οποίων μερικά είναι υποχρεωτικά για ένα «αστέρι» και άλλα προαιρετικά .
Τα κύρια κριτήρια αφορούν
- Συνθήκες Καθαριότητας και Υγιεινής,
- Γενική κατάσταση
- Γενική Εντύπωση του ξενοδοχείου
Στον κατάλογο των κριτηρίων, η ύπαρξη κάθε κριτηρίου δίνει στον ξενοδοχείο έναν συγκεκριμένο αριθμό βαθμών. Κάθε κατηγορία ξενοδοχείου Hotelstars απαιτεί ένα σύνολο βαθμών, εκτός από ορισμένα κριτήρια που είναι υποχρεωτικά για το κάθε επίπεδο. Η ελάχιστη απαίτηση για το σημαία Superior, απαιτεί το ίδιο άθροισμα των βαθμών για την επόμενη κατηγορία ξενοδοχείου Hotelstars η οποία όμως δεν απονεμήθηκε λόγω έλλειψης τουλάχιστον ενός υποχρεωτικού κριτηρίου.
Σε ξενοδοχεία με τρία έως πέντε αστέρια, η «European Hotelstars Union» χρησιμοποιεί συχνά μυστικούς επισκέπτες για να ελέγξει την ποιότητα των υπηρεσιών του κάθε ξενοδοχείου.
Στον παρακάτω πίνακα μπορείτε να δείτε τα ελάχιστα υποχρεωτικά κριτήρια (minimum of standards) που πρέπει να πληρούν τα προς κατάταξη ξενοδοχεία ανά κατηγορία αστέρων
Κατηγορία Hotelstars |
Απόσπασμα του καταλόγου των κριτηρίων |
|
* |
Τουριστικό |
|
*S |
Superior Τουριστικό |
Η Superior σημαία παρέχεται όταν οι συμπληρωματικές υπηρεσίες εξυπηρέτησης και διαμονής δεν είναι επαρκής για το επόμενο αστέρι. Οι εγκαταστάσεις μπάνιου είναι συνήθως στο ίδιο επίπεδο όπως των δύο αστέρων ξενοδοχεία, αλλά κατασκευασμένες από φθηνότερα υλικά. |
** |
Τυπικό |
Όλα τα κριτήρια των ξενοδοχείων με ένα αστέρι (*) και επιπλέον:
|
**S |
Superior Τυπικό |
Η Superior σημαία παρέχεται όταν οι συμπληρωματικές υπηρεσίες εξυπηρέτησης και διαμονής δεν είναι επαρκής για το επόμενο αστέρι. Τα τυπικό Superior προσφέρουν συνήθως το ίδιο επίπεδο υπηρεσιών όπως τα ξενοδοχεία τριών αστέρων, αλλά οι εσωτερικοί χώροι του ξενοδοχείου είναι μικρότεροι και από φτηνότερα υλικά, συνεπώς τα τρία αστέρια δεν πρέπει να χορηγούνται από τον φορέα επιθεώρησης. Για την κατάταξη στην κατηγορία Superior Τυπικό δεν απαιτείτε επίσκεψη από «μυστικό» επισκέπτη του αρμόδιου φορέα. |
*** |
Άνετο (comfort) |
Όλα τα κριτήρια των ξενοδοχείων με δύο αστέρια (**) και επιπλέον:
|
***S |
Superior Άνετο |
Η Superior σημαία παρέχεται όταν οι συμπληρωματικές υπηρεσίες εξυπηρέτησης και διαμονής δεν είναι επαρκής για το επόμενο αστέρι. Οι εγκαταστάσεις διαμονής για ένα superior ξενοδοχείο πρέπει να είναι σε ένα σύγχρονο επίπεδο, πλήρως ανακαινισμένες και ελέγχονται τακτικά. |
**** |
1ης Κατηγορίας (1st class) |
Όλα τα κριτήρια των ξενοδοχείων με τρία αστέρια (***) και επιπλέον:
|
****S |
Superior 1ης Κατηγορίας |
Η Superior σημαία παρέχεται όταν το ξενοδοχείο πρώτης κατηγορίας διαθέτει αποδεδειγμένη υψηλή ποιότητα, όχι μόνο στα δωμάτια. Τα superior ξενοδοχεία παρέχουν πρόσθετες εγκαταστάσεις στο ξενοδοχείο όπως σάουνα ή γυμναστήριο. Η ποιότητα ελέγχεται τακτικά από μυστικούς πελάτες της υπηρεσίας επιθεώρησης |
***** |
Πολυτελείας |
Όλα τα κριτήρια των ξενοδοχείων με τέσσερα αστέρια (****) και επιπλέον:
|
*****S |
Superior Πολυτελείας |
Τα ξενοδοχεία πολυτελείας πέντε αστέρων πρέπει να επιτύχουν υψηλές προσδοκίες παροχής υπηρεσίας διεθνών πελατών. Το Superior Luxury αστέρι απονέμεται μόνο εξαιρετικές περιπτώσεις εξυπηρέτησης πελατών. |