Μετρό στη Λισαβόνα
Το μετρό της Λισαβόνας (πορτογαλικά: Metropolitano de Lisboa), ξεκίνησε τη λειτουργία του το Δεκέμβριο του 1959 και ήταν το πρώτο σύστημα υπόγειου σιδηρόδρομου στην Πορτογαλία.
Από το 2012, οι τέσσερις γραμμές του μετρό της Λισαβόνας καλύπτουν συνολικά 43,2 χιλιόμετρα διαδρομής και εξυπηρετούν 55 σταθμούς.
Από το 1888 υπήρχε η σκέψη της δημιουργίας ενός συστήματος υπόγειων σιδηροδρόμων στην πόλη της Λισαβόνας.
Η ιδέα προτάθηκε από τον Henrique de Lima e Cunha, ενός στρατιωτικού μηχανικού ο οποίος είχε δημοσιεύσει μια πρόταση στο περιοδικό Obras Públicas e Minas (Δημοσίων Έργων και Ορυχείων) για ένα δίκτυο με αρκετές γραμμές που θα μπορούσε να εξυπηρετήσει την πορτογαλική πρωτεύουσα. Συγκεκριμένα τα σχέδια άργησαν πολύ περισσότερο χρόνο για να σχηματίσουν: ο Lanoel Aussenac d’Abel και ο Abel Coelho παρουσίασαν την δική τους εκδοχή το 1923, και ο osé Manteca Roger/Juan Luque Argenti τις δικές τους ένα χρόνο αργότερα, κανένα από τα σχέδια αυτά δεν υλοποιήθηκε.
Μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, στον οποίο η Πορτογαλία παρέμεινε ουδέτερη, η εθνική οικονομία απογειώθηκε και οι οικονομικές δυνατότητες που παρέχονται από το Σχέδιο Μάρσαλ έδωσαν μια ισχυρή ώθηση στην δυνατότητα κατασκευής του μετρό στη Λισαβόνα.
Η κατασκευή του ξεκίνησε στις 7 Αυγούστου 1955, και τέσσερα χρόνια αργότερα, στις 29 Δεκεμβρίου 1959, το μετρό της Λισαβόνας εγκαινιάστηκε. Το δίκτυο αποτελούταν από μια γραμμή σχήματος Υ που συνεδέε την Restauradores με τη Rotunda (τώρα Marquês de Pombal)
Το μετρό έχει αποδειχθεί σημαντικός παράγοντας στην αστική ανάπτυξη της πόλης, Το 1963 επεκτάθηκε από την Restauradores στο Rossio, και στη συνέχεια περαιτέρω μεχρι το Anjos (το 1966) και, τέλος, το Alvalade (το 1972).
Μετά από αυτή την πρώτη επέκταση, κανένας περαιτέρω σταθμός δεν άνοιξε μέχρι το 1988.
Το 1974, μετά την Επανάσταση των Γαρυφάλλων, το μοντέλο διαχείρισης άλλαξε, το μετρό εθνικοποιήθηκε και το 1975 και μετονομάστηκε σε Metropolitano de Lisboa.
Σύμφωνα με τη νέα διοίκηση, πραγματοποιήθηκαν εργασίες με σκοπό την μεγέθυνση στις πλατφόρμες των σταθμών,
Το μετρό της Λισαβόνας περιλαμβάνει τέσσερις γραμμές που καλύπτουν 43,2 χιλιόμετρα και εξυπηρετούν 55 σταθμούς
Linha Azul (Μπλε γραμμή)
Linha Amarela(Κίτρινη Γραμμή)
Linha Verde (Πράσινη Γραμμή)
Linha Vermelha(Κόκκινη Γραμμή)
η Λειτουργία του μετρό ξεκινάει κάθε μέρα στις 06:30 και σταματά στις 01:00 (τα τελευταία τρένα φθάνουν στους τερματικούς σταθμούς στις 1:30). Ωστόσο, ορισμένοι σταθμοί κλείνουν λίγο πριν τη 01:00. Τα τρένα κινούνται ανα 5 με 8 λεπτά.
Η τιμή εισιτηρίου είναι € 1,40 χρεώνεται ανά διαδρομή στο σύστημα του μετρό, ανεξάρτητα από την απόσταση που διανύθηκε.
Ενώ η τιμή του ημερησίου εισιτήριου είναι €6,00
Amadora Este -> Santa Apolónia
Amadora Este
Alfornelos
Pontinha
Carnide
Colégio Militar/Luz
Alto dos Moinhos
Laranjeiras
Jardim Zoológico ( Sete Rios)
Praça de Espanha (Palhavã)
São Sebastião (Κόκκινη Γραμμή)
Parque
Marquês de Pombal (Κίτρινη γραμμή) (Rotunda)
Avenida
Restauradores
Baixa/Chiado (Πράσσινη Γραμμή)
Terreiro do Paço
Santa Apolónia
Odivelas -> Rato
Odivelas
Senhor Roubado
Ameixoeira
Lumiar
Quinta das Conchas
Campo Grande (Πράσινη)
Cidade Universitária
Entrecampos
Campo Pequeno
Saldanha (Κόκκινη)
Picoas
Marquês de Pombal (Μπλέ) (Rotunda)
Rato
Telheiras -> Cais do Sodré
Telheiras
Campo Grande (Κίτρινη)
Alvalade
Roma
Areeiro
Alameda (Κόκκινη)
Arroios
Anjos
Intendente
Martim Moniz (Socorro)
Rossio
Baixa/Chiado (Μπλε)
Cais do Sodré
São Sebastião -> Aeroporto
São Sebastião (Μπλέ)
Saldanha (Κίτρινη)
Alameda (Πράσινη)
Olaias
Bela Vista
Chelas
Olivais
Cabo Ruivo
Oriente
Moscavide
Encarnação
Aeroporto